Wat is een intracommunautaire levering?

Neem contact op

Wat is een intracommunautaire levering?

Bij een intracommunautaire levering verkoop je vanuit Nederland goederen aan een btw-plichtige koper uit een ander EU-land. Deze levering is belast met 0% btw. De ondernemer uit het buitenland draagt vervolgens de btw af. Dit wordt een intracommunautaire verwerving genoemd.

Voorwaarden

Een intracommunautaire levering dient aan enkele voorwaarden te voldoen:

  • Je moet kunnen aantonen dat de levering heeft plaatsgevonden aan een ander EU-land, door middel van bijvoorbeeld transportbevestigingen.
  • Het gaat niet om een particuliere afnemer. De ondernemer uit het buitenland moet een btw-identificatienummer kunnen overleggen.
Wat is een intracommunautaire levering

Voldoe je niet aan bovenstaande voorwaarden? Bijvoorbeeld omdat de afnemer geen btw-identificatienummer heeft of omdat hij particulier is? Dan moet je de btw berekenen, aangeven en betalen. Het 0% btw-tarief komt dan te vervallen.

Wanneer je eigen goederen vanuit Nederland naar een EU-land wilt overbrengen, wordt dit ook gezien als een intracommunautaire levering. Tevens is dit een intracommunautaire verwerving in het land waar je de goederen naartoe brengt.

In Nederland is deze levering belast met 0% btw. Echter moet je dit wel registreren bij de Belastingdienst. Op je btw-aangifte moet je de intracommunautaire levering aangeven. Ook moet er een opgaaf intracommunautaire prestaties ingevuld worden.

Voorbeeld

In Nederland importeer je goederen uit India. Deze goederen breng je daarna over naar je onderneming in Duitsland. Er wordt dus een intracommunautaire levering verricht na de import uit India naar Duitsland. Je geeft deze levering aan in Nederland. De btw die je bij import uit India hebt betaald kun je aftrekken op de aangifte die je doet. Daarnaast dien je een Opgaaf intracommunautaire prestaties in over het kwartaal waarin je de goederen naar je onderneming overbrengt. Het btw-identificatienummer van je bedrijf in Duitsland vermeld je op deze opgaaf.

Hulp nodig?

Heb je nog verdere vragen? Of wil je wat meer weten over onze diensten? Bij AXP Adviseurs helpen we je graag! Maak geheel vrijblijvend een afspraak.

Contact met ons administratiekantoor in Amsterdam

+31 0(20) 280 7050amsterdam@axp.nl
+31 (0)10 492 1075rotterdam@axp.nl

Liever teruggebeld worden?

Vul ons contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op.
Naam*