Plan A Eventmanagement: Plezier als Basis voor Ondernemerschap

Merlijn bij Carsmash

Al ruim 20 jaar staat Merlijn Boshuizen aan het roer bij Plan A eventmanagement, een evenementenbureau uit Amsterdam. Plan A, met de gedreven ondersteuning van onder andere Jorrit Bakkum van AXP Adviseurs, staat garant voor een bruisende reeks evenementen. Het bedrijf viert dit jaar zijn 20ste jubileum. Merlijn vertelt: ’20 jaar geleden begon ik samen met een vriend. We waren groen en hadden beiden ook een fulltime baan. Binnen een paar weken hadden we onze eerste klanten en dat was even aanpoten. Hij ging na 2 jaar terug naar Schotland, en ik zegde na 3 jaar mijn fulltime baan op om me volledig te focussen op Plan A eventmanagement’

Plan A eventmanagement organiseert diverse activiteiten, waaronder bedrijfsfeesten, volledig verzorgde weekenden voor toeristen en vrijgezellenfeesten. Ze hebben zelfs een Amerikaanse schoolbus omgebouwd tot partybus. Het bureau richt zich specifiek op kleinschalige evenementen waarbij plezier en beleving centraal staan.

Merlijn’s grootste ondernemerssucces? Carsmash! Hierbij slaan groepen mensen auto’s kapot die klaar zijn voor de sloop. Hij had dit gezien in Duitsland en dacht: ‘Dit kan ik ook organiseren!’ Sinds 2017 zijn ze gestart met Carsmash. Nieuwsdienst Reuters was er ook bij, en het nieuws ging de hele wereld over. Merlijn zegt: ‘Weet je die leuke items die je vaak aan het einde van het journaal krijgt? Daar kwam Carsmash zelfs voorbij! Het is een enorm succes en zit altijd vol! Niet alleen vriendengroepen, maar ook bedrijven doen het vaak tijdens bedrijfsuitjes. We hoeven weinig aan publiciteit te doen, want we maken professionele foto’s tijdens de activiteit, en deelnemers zetten deze vaak direct op social media. Dit is de perfecte marketing voor ons.’

Merlijn bij Carsmash
Merlijn bij Carsmash

Voor Merlijn was dit het hoogtepunt van zijn ondernemersreis. Hij introduceerde iets unieks op de Nederlandse markt en wist het uit te laten groeien tot een groot succes. Juist tijdens de uitdagingen van de coronapandemie bleek dit concept perfect te passen. Het evenement kon op kleine schaal worden uitgevoerd en vond plaats in de buitenlucht, waardoor het een ideale activiteit was in deze periode.

Merlijn vervolgt: ‘Dit jaar vieren we ons 20-jarig jubileum. De basis van mijn ondernemerschap is fun en lol. We moeten plezier hebben met z’n allen, en ik zie in alles het spelelement. Dingen komen op mijn pad, en ik wil kansen altijd aangrijpen. Natuurlijk hadden we het toerisme en de markt mee. Maar ik bekijk de wereld met een open blik en grijp mijn kansen.’

Er is veel veranderd in de afgelopen 20 jaar. Zo is de wet- en regelgeving veel strenger geworden. Er mag steeds minder en veel wordt aan banden gelegd. Merlijn zegt: ‘Amsterdam wordt steeds drukker en vooral veel duurder. Daar hebben wij ook last van.’ De Amsterdamse gemeente is afgelopen jaar de campagne ‘Stay away’ begonnen om jonge Britse toeristen te weren. Merlijn zegt: ‘Het grappige is dat dit juist voor veel meer traffic zorgde op onze website en dat we het juist drukker kregen.’

De grootste uitdaging was de coronapandemie. Hij vervolgd: ‘Toen dachten we: als we dit overleven, hoeven wij niet meer bang te zijn. Wat ik iedereen aanraad, is om jezelf te omringen met een goed netwerk. Ik heb een goede jurist voor mijn juridische zaken, een goede IT-man en een business coach. Het is altijd fijn om je onderneming te bespreken met een neutraal persoon.’

Voor onze financiële zaken maakt Plan A eventmanagement gebruik van de diensten van AXP Adviseurs. Merlijn sprak Jorrit Bakkum tijdens een event. Merlijn vertelt: ‘Er was direct een klik, en toen wij op zoek waren naar een nieuwe financiële dienstverlener was de keuze snel gemaakt. AXP helpt ons met aangiftes, opstellen van de jaarrekening en salarisadministratie. Toen wij laatst een gat hadden op onze financiële afdeling, was Patrick er om direct het gat op te vullen. Jorrit staat altijd klaar om mee te denken en als sparringspartner. Hij denkt met ons mee over veranderingen en wat hiervoor nodig is. Hij denkt mee aan onze visie en hoe we ons bedrijf moeten inrichten. Als we bijvoorbeeld een investering moeten doen of een nieuwe begroting moeten maken, kan hij meedenken in hoeverre iets haalbaar is. Wat ik vooral waardeer? De flexibiliteit en de korte lijntjes.’